AION - Tıkla oyna


Kullanıcı Adı:
şifre:
şifreyi Anımsa
şifrenizi mi unuttunuz?     ÜYE OL

 Tüm Forumlar
 Oyunlar Genel
 Oyun Yapımı
 bir bilgisayar oyunu nasıl yapılır
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Yazıcı Dostu
Yazar Önceki Konu Konu Sonraki Konu  

dezo
Üye



Turkey
İleti 71

İletim - 08/10/2006 :  19:40:54  Bilgileri Göster  Alıntı yaparak Yanıtla
Bilgisayar oyunlari oynarken zorluklardan uzak durmaya çalisiyor
olabilirsiniz. Peki, bilgisayar oyunlarini hazirlayanlarin ne gibi
zorluklara gögüs gerdigini hiç merak ettiniz mi?


Oyun nedir?... Kurnazligin becerikliligin, rastlantinin rol
oynadigi, kazananlarin ve kaybedenlerin bulundugu, uzlasmali
kurallara dayanan bir eglence mi? Eglenerek zaman öldürmenin bir
araci mi? Ne derseniz deyin, bilgisayar oyunlari artik
hayatimizin bir parçasi! Uzakdogu, eski Yunan, Misir ve Roma
uygarliklarindan beri, insanoglu "oyun tutkusu"ndan vazgeçemiyor.
Nitekim ilk bilgisayar oyunu, 1962 yilinda, degeri milyonlarca dolar

eden ve uzay arastirmalarinda kullanilmak üzere tasarlanan bir
bilgisayarda "gizlice" yazilmisti!


1970' lerde, televizyonlara baglanan oyun konsollarinin satisa
çikmasiyla yeni bir sektör dogdu. 1980'lerde yükselise geçen
oyun kon sollan, Commodore 64 ve Amiga bilgisayarlarinin
yayginlasmasini sagladi. Ancak, asil patlama "kisisel
bilgisayar"larin dogusu ile gerçeklesti. Bugün ise,
karsimizda, film ve müzik sektörlerinin toplamindan çok daha
büyük bir "endüstri" var...


DFC Intelligence sirketinin yaptigi arastirmaya göre, 2003
yilinda dünyada oyun sektörünün büyüklügü 23,5 milyar
dolari buldu. Bu rakamin 2009 yilinda 31,6 milyar dolara
ulasacagi düsünülüyor. Ancak, küçük bir uyarida bulunalim:

Rakamlar isin sadece "yazilim ayagi"ni temsil ediyor. Oyun
konsollarinin ve joystick, sanal gerçeklik kaski gibi yan
donanimlarin satislari, bu rakamlarin birkaç kat daha
büyümesine yol açacak!


Su siralarda bilgisayar oyunlarinin oynanabildigi birçok farkli
platform bulunuyor. Kisisel bilgisayarlarin disinda; Sony
Playstation, Microsoft X-Box, Nintendo Game Cube, Sega Dreamcast gibi
oyun konsollari ve Nintendo, Sony PSP, Nokia N-Gage gibi avuçiçi
araçlar, birbirleriyle kiyasiya bir rekabet içinde. Tüm bunlarin
disinda, dünya üzerindeki 1,1 milyar cep telefonunun çogunda da
oyun oynaniyor! Bir oyun nasil üretiliyor? Nasil çalisiyor?
Merak ediyorsaniz, bu yazi size renkli bir dünyanin kapilarini
aralayacak.


Bir oyunun teknolojik anatomisi
Bilgisayar oyunlari, gerekli olan tüm yazilimin her oyun için
yeniden yazilmasi sartini ortadan kaldirmak amaciyla, "oyun
motoru" denilen çekirdek yazilimlar temel alinarak gelistiriliyor.

Birden fazla oyunun ayni oyun motorunu kullanabilmesi, programlama
süresini ve maliyeti önemli oranda düsürebiliyor. Oyun motorlari,

kullanilacaklari oyun türlerine göre çesitli programlama
islemlerini yapacak alt sistemlerden olusuyor. Günümüzde,
neredeyse tüm popüler oyunlarda kullanilan üç boyutlu görüntü
izdüsümleme disinda; üç boyutlu fiziksel simülasyon, kemik
animasyon, ses efekti, müzik, yapay zeka, ag baglantisi gibi ek
yapilari da içeren motorlar yaygin.


Unreal, Quake, Half Life gibi, fiyatlan yüz binlerce dolara kadar
çikabilen ticari oyun motorlari, genelde oyun yapimina yardimci
ek programlarla birlikte dagitiliyor. Open Source (Açik Kaynak)
özgürlügünü kullanan ve ücretsiz olan CrystalSpace gibi oyun
motorlari, nispeten basit araci programlarla üretilmekle beraber,
BIender gibi diger özgür yazilim ürünleriyle birlikte
kullanilarak, ticari yazilimlara gerek olmadan oyun üretebiliyor.
Oyun motoninun alt programlarindan "Fizik motoru", nesnelerin dis
dünya ile etkilesimlerini saglamaya, örnegin yerçekimi ve
çarpisma gibi dis etkenlerin fizik yasalarina uyumlu bir sekilde

oyuna tasimnasina yariyor.


Üç boyutlu (3D) tasanmin üç ana alt basligi var: modelleme,
kaplama (Texture) ve animasyon. Animasyonun bir alt basligi ise
"Kemik Animasyon Motoru". Inverse Kinemation adi verilen sistemle,
eskize ya da fotografa göre tasarlanan modellere, bir iskelet yapi
üzerine oturtularak, gerçege uygun bir anatomik yapi
kazandinliyor. Böylelikle, modelin tüm kas, doku ve kemik
hareketleri, bütünüyle ve gerçege uygun bir yapida tasarlaniyor.

Kemik animasyon motorlannin sagladigi gerçekçilik duygusu,
oyunlann her geçen gün daha fazla "gerçek dünyaya" yaklasmasina
yol açiyor. Düsmaninizi diz kapagindan mi vurdunuz? O artik
yürüyemez!


Del Piero'dan "hareket kapmak"
Pires'ten Henry'ye müthis bir pas! Henry topu aliyor! Ceza sahasi
içinde bir çalim atiyor! Henry! Henry! Harika çalimlar! Henry
gole gidiyor! Ve gooool! Harika bir gol sayin seyirciler; Henry 90'a
vurdu! Kaleci Toldo'yu avladi! Arsenal 1-0 önde!" Heyecanli degil
mi? Artik ayni gerçekligi bilgisayar oyunlannda da
yasayabiliyoruz. Örnegin, Electronic Arts'in futbol oyunu FIFA
serilerindeki futbolcular gerçeklerine nasil bu kadar benzeyebiliyor?



Ronaldinho, Thierry Henry ve Alessandro Del Piero gibi dünyaca ünlü
futbolculara uygulanan sihirli bir yöntemle: Motion Capture! Sinema,
video ve bilgisayar oyunlan endüstrisinde****ça kullanilan Motion
Capture (Hareket Yakalama) teknigi, bir nesne (çogunlukla insan)
modeli üzerine yerlestirilen alicilarin, daha önceden
bilgisayarga tasarlanmis animasyon çizimiyle etkilesime geçmesini

sagliyor. Böylelikle animasyon çizim, modelin her yaptigi
hareketi uygulayabiliyor.


Alessandro Del Piero, Ronaldinho gibi oyuncularla "fahis fiyatlar
karsiliginda" birkaç saatligine anlasan oyiin firmalari, bu
ünlü futbolcularin üzerine alicilar yerlestirerek, onlarin
özel çalim ve hareketlerini bilgisayar ortamina aktariyor.


Bir Motion Capture oturumunda, model (bu bir dansçi, böcek ya da at
bile olabilir), parlayan etiketlerin yapistirildigi mayo benzeri

bir giysi giyiyor. Kameralar, modelin üzerindeki her parlayan etiketin

pozisyonunu saniye saniye bilgisayara aktararak kayit islemini
sonlandiriyor. Bu optik sistemden baska, Motion Capture, manyetik
sensörler sayesinde, üç boyutlu görüntünün tamamlarimasina
yarayan verinin bilgisayara iletilmesiyle de gerçeklestirilebiliyor.


Daha sonra, kaydedilen datalar bilgisayarda ayrintilariyla
isleniyor ve animasyoncularin kullanabilecegi Maya ve 3D Studio Max
gibi program formatlarina dönüstürülüyor. Böylelikle
animasyoncu, daha önceden hazirlanan kemik animasyonun "harekete
geçmesi" sonucu, oyundaki ya da sinemadaki karakterin vücut
hareketlerini ayrintilariyla çizmek zorunda kalmiyor. Bu da,
projeye hem zaman hem de tasarruf kazandiriyor.


Tom Hanks'in modellik yaptigi The Polar Express filmi tamamen bu
yöntemle çekildigi için, yeni bir teknigin, Performance
Capture'in dogmasina sebep oldu. Performance Capture yöntemi,
aktörlerin yüzlerindeki ifade ve mimiklerin sayisal olarak
kaydedilip, ayrintili animasyonlar yaratilmasini sagliyor.
Yüzüklerin Efendisi'ndeki Gollum'u canlandiran aktör Andy Serkis'in

ne kadar önemli bir is basardigini, simdi daha iyi
anlayabiliyoruz.


Tüm bu asamalari geçtikten sonra, oyunun daha eskiz
çalismalarinin yapildigi sirada tasarlanan karakterleri,
mekanlari, zeminleri ve nesneleri, olusan sahnenin içine sokmak
gerekiyor. Burada da devreye senaryo motoru giriyor. Bir oyunun beyni
sayilabilecek senaryo motoru, kisaca karakterlerin hangi mekanlarda
hangi olaylar ile karsilasacaklarini ve nasil tepki vereceklerini

belirlemeye yariyor.


Ses efektleri ve müzikler de eklendikten sonra, sira, oyunun en
sancili süreci olan donanim uyumluluguna ve beta testlerine
geliyor. Bazi oyunlar, test asamasinda yeniden yapilip
degistirilebiliyor. Bazilari ise, bir daha yüzüne bakilmamak
üzere çöpe atiliyor.


Hepsi bitti mi? Neredeyse... Geriye sadece "deveye hendek atlatma"
kismi, yani oyunun pazarlanmasi kaliyor. Iyi bir oyunun kar etmesi

için, en az 100.000 adet satmasi gerekiyor. Peki, bu hikayeden bize
ne kaliyor? 'Korsan CD'cilerden kopya oyun satin almak ve ardindan
"Türkiye'de neden oyun yapilmiyor" diye hayiflanmak! Neyse, gökten

üç elma düsmüs, onlar ermis muradina, biz çikalim
kerevetine. "Game over..."


Türkiye'de bilgisayar oyunlari
Türkiye'de kesin bilgi olmasa da, ilk oyun çalismalmarinin
Commodore 64, Sinclair Spectrum ve benzeri platformlarda amatör
gruplarca baslatildigi söyleniyor. 1989'da, ilk olarak Byte
Bilgisayar tarafindan Commodore 64 uyumlu "Keloglan" oyunu piyasaya
sürüldü.


"Hit" olan ilk yerli oyun, 1995 yilinda Compuphiliacs ile SiliconWorx

tarafindan tasarlanan ve raks tarafindan dagitilan "Lale
Savasçilari"ydi. Bu arada "Lale Savasçilari"ni yapan ekip,
StillPsycho adiyla 2002'de tekrar bir araya geldi. Artik kendilerini,

özgür yazilima dayanan oyunlari gelistirmeye adakmis
durumdalar.


Önümüzdeki günlerde piyasaya çikmasi beklenen önemli yerli
oyunlarsa; 3Te Games'in 2.5 yildir üzerinde çalistigi "Pusu"
ile yurtdisinda basarili islere imza atmis Mevlüt Dinç ve
ekibinin hazirladigi "Istanbul".


SPACEWAR 1962: Bilgisayar oyunlarinin atasi, Steve Russel
tarafindan tasarlanan Spacewar adli oyundu. insanoglu, böylelikle
daha Ay'a ayak basmadan önce uzay savaslarina katiliyordu!


SPACE INVADERS 1978 : Atari, "Space Invaders" ile kralligini ilan
etti. Space Invaders, bilgisayar tarihinin en çok kopyalanan
oyunlardan birisi oldu!


TETRIS 1985: "Sovyet Akil Oyunu" sloganiyla satisa çikan Tetris,
fikir babasi Alexey Pazhitnov'u zengin etmisti. Hem yeteri kadar
basit hem de yeteri kadar zor bir oyundu.


AMIGA 1985:Commodore'lar üzerine gelistirilmis olan Amiga A 1000,
grafik özellikleriyle bir öncüydü. Artik oyunlar 16, hatta
küçük bir hile ile 32 renkli olabiliyordu!



hiçbir insan görmek istemiyen kadar kör deildir

GoaL-KeePeR 2
Üye



Turkey
İleti 391

İletim - 08/10/2006 :  19:58:32  Bilgileri Göster  Alıntı yaparak Yanıtla
Hepsini okudum ve çok beğendim, nasıl böyle güzel yazılar bulabiliyorsunuz, hayret size...

If you really want to see Mary, you should just die... But you might be heading to a different place than Mary, James.
Sayfanın En Üstüne Git

wise_girl
Üye



Turkey
İleti 308

İletim - 08/10/2006 :  20:34:54  Bilgileri Göster  wise_girl için bir ICQ İletisi Gönder  wise_girl'in MSN Messenger adresini görmek için tıklayın  wise_girl için bir Yahoo! Messenger İletisi Gönder  Alıntı yaparak Yanıtla
Neden kii sende bul sende koy...
Sayfanın En Üstüne Git

Dreamwalker
Seçkin Üye

USA
İleti 257

İletim - 09/10/2006 :  09:42:40  Bilgileri Göster  Dreamwalker için bir ICQ İletisi Gönder  Alıntı yaparak Yanıtla
Son paragraftaki amiga kismi gayet yanlis. Amiga, kesinlikle commodore uzerine gelistirilmedi. Hatta commodore firmasi kendi projesini terk etti, amigayi satin aldiktan sonra (bir unix makinesi gelistiriyorlardi).
Atari firmasinda calisan bir muhendisin teklifini red ederek, bilgisayar tarihindeki en buyuk hatalardan birini yapti atari firmasi. Uzun hikaye gerci ama o muhendis (Jay Miner.. ismini unutmusum) gelistirdi bu modeli ve islemci ise unlu motorola 68000 dir. Commodore'nin tek rolu amiganin parasal acidan kotu durumundan yararlanip, firmayi satin almasidir. Ayrica Amiga 1000'in renk paleti ise 4096 (4K) dir.
Sayfanın En Üstüne Git
  Önceki Konu Konu Sonraki Konu  
 Yeni Konu  Konuyu Yanıtla
 Yazıcı Dostu
Hızlı Geçiş:

0.06 Snitz Forums 2000